با ورزش اضطراب و افسردگی را کاهش دهید

اگر بخواهیم زندگی خود را با چند سال پیش مقایسه کنیم، حضور تکنولوژی احساس می شود. البته تکنولوژی رفاه بیشتری برای ما ایجاد کرده است، اما حقیقت این است که تکنولوژی و این تغییرات زندگی باعث افزایش استرس و اضطراب در زندگی ما شده است. استرس و اضطراب می تواند اندام های داخلی ما را ضعیف کند و سطح ایمنی بدن ما را کاهش دهد. کاهش سطح ایمنی ما همچنین منجر به این واقعیت می شود که سریعتر با ویروس ها و باکتری ها بیمار می شویم و سپس بهبود می یابیم. حال که زندگی ما با استرس عجین شده است باید راه‌ های درمان استرس و اضطراب را بدانیم تا بتوانیم راحت‌تر در این مسیر قدم برداریم.. یکی از راه های کاهش اضطراب و استرس از طریق ورزش است که باعث افزایش نشاط و در عین حال کاهش سطح استرس می شود. در این مطلب همراه ما باشید تا با بهترین و موثر ترین راه‌ درمان استرس بیشتر آشنا شوید.

تأثیر ورزش بر کاهش استرس و اضطراب

یک ضرب المثل قدیمی که همه ما از دوران کودکی از اجدادمان می شنویم این است که ذهن سالم در بدن سالم زندگی می کند. شاید این عبارت برای کسانی که مشکلات جسمانی دارند عجیب یا ناراحت کننده به نظر برسد، اما باید گفت که اساس این عبارت، تاکید بر ورزش است.
به طور کلی در هر شرایطی وقتی ورزش را شروع می کنیم، گردش خون در بدن بهبود می یابد. این اجازه می دهد تا اکسیژن به تمام سلول های بدن برسد. دست ها و پاها که یکی از آخرین اندام های دستگاه گردش خون هستند گرم می شوند که همه اینها باعث افزایش سطح انرژی و ایجاد روحیه خوب می شود. بنابراین از معجزه ی ورزش غافل نشوید زیرا که ورزش موجب کاهش استرس و اضطراب می شود.

زمانی که مضطرب هستید و استرس دارید، مشکلات جسمی مانند درد قلب، درد معده، کمردرد و حتی مشکلات گوارشی مانند یبوست را تجربه می کنید. استرس و اضطراب می تواند خواب راحت را از شما سلب کند. نقش اضطراب در اختلالات سلامتی آنقدر زیاد است که پزشکان برای کاهش سطح استرس داروهای آرامبخش تجویز می کنند. با این حال، این داروها شیمیایی هستند و بر کلیه ها و کبد ما تأثیر می گذارند. بهترین راه برای از بین بردن استرس، انجام تمرینات ذهنی مانند مدیتیشن و انواع ورزش ها به جای قرص های اضطراب و استرس است.
شما باید سعی کنید ذهن خود را آرام کنید و به بدن خود توجه کنید. انجام تمرینات ساده ای که می توانید در خانه انجام دهید بهترین راه برای شروع است. در حین ورزش، مغز شما بر روی این حرکات متمرکز می شود و نمی تواند مدام از این شاخه به آن شاخه بپرد. این اقدام ساده می تواند تا حد زیادی سطح استرس بدن شما را کاهش دهد. در واقع، ورزش می تواند به عنوان یک مسکن طبیعی ضد استرس و اضطراب عمل کند و شما را از نیاز به آرام بخش های شیمیایی بی نیاز کند.

بهترین ورزش ها برای کاهش استرس و اضطراب

ورزش یک درمان طبیعی و موثر ضد اضطراب است. ورزش می‌تواند با تمرکز بر لحظه حال تنش و استرس را تسکین داده و انرژی جسمی و ذهنی را افزایش دهد ورزش های زیادی برای کنترل و مدیریت سطح استرس وجود دارد که می توانید با توجه به علاقه شخصی خود یکی از آنها را انتخاب کنید. نکته کلیدی این است که در حین فعالیت بدنی، بر ریتم تنفس، حرکات دست یا پا و… باید تمرکز کنید. اینکار موجب میشود نگرانی های دائمی شما که موجب استرس میشود ،کاهش پیدا کند.معمولا زمانی استرس و اضطراب زیاد میشود که فرد نگران وضعیت آینده خود باشد یا در مورد اتفاقات گذشته فکر می‌کند! اما درگیر شدن در ورزش، باعث منحرف شدن ذهن افراد از چیزهایی که در آن لحظه در مورد آن‌ها نگران هست،خواهد شد. در واقع در چنین شرایطی انجام فعالیت بدنی کمک می‌کند تا تمام تمرکز فرد بر وضعیت فعلی بدن باشد. پس درنتیجه برای دیدن بهترین نتایج باید به این تمرینات متعهد شوید.

  • پیاده‌روی در طبیعت و نقش آن در کاهش استرس و اضطراب:
    • ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا دویدن در فضای باز یک راه فوق‌العاده برای کاهش استرس و اضطراب است. زمانی که شما در طبیعت هستید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت، پیاده روی برای مدت زمان کوتاهی به مدیتیشن تبدیل می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند که تمرکز و آرامش ذهنی بهتری پیدا کنید. بعد از مدتی خواهید دید که سطح انرژی بدن شما چگونه تغییر کرده است. جریان خون در رگهایتان را احساس خواهید کرد و صدای تپش قلبتان را خواهید شنید. مطمئن باشید که ورزش پیاده روی یکی از بهترین درمان های استرس و اضطراب برای شما خواهد بود
      • برای کسانی که از استرس تحصیلی رنج می برند، پیاده روی از خانه تا مدرسه و دانشگاه می تواند گزینه خوبی باشد.. در مقاله “از مشاور تحصیلی چه بخواهیم” در مورد نکات اصلی مشاوره تحصیلی صحبت کردیم، اما هیچ مطالعه ای نمی تواند جایگزین مشاور و منتور تحصیلی شود تا استرس تحصیلی را کاهش دهد و از افت تحصیلی جلوگیری کند. پس اگر استرس و اضطراب ناشی از عقب ماندگی خواندن و درک مطلب دارید، به مرکز مشاوره آفتاب شهر اصفهان مراجعه کنید.
  • یوگا و مراقبه و نقش آن در کاهش استرس و اضطراب:
    • تمرین ورزش‌هایی مانند یوگا که باعث آرامش ذهنی و روحی می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس روزمره مبارزه کنید. مراقبه و تمرکز بر روی تنفس نقش مهمی در این فرآیند دارد . تمرکز این ورزش بر انجام حرکات کششی و کار بر روی بهبود عملکرد چاکراها (چاکراها منابع انرژی بدن، یا به عبارتی جریان‌های انرژی برای حیات می‌باشند) است. به همین دلیل، برای مقابله با مشکلات ناشی از استرس و اضطراب یک انتخاب عالی است.
  • رشته‌ تمرین‌های روانشناختی و نقش آن در کاهش استرس و اضطراب:
    • تمرین هایی مانند مدیتیشن باعث تسکین استرس و اضطراب می‌شوند. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند تا آرامش داشته باشید و با شرایط ناراحت‌کننده مقابله کنید. مدیتیشن ترکیبی از تمرینات ذهنی و فیزیکی است که به‌منظور پاکسازی ذهن، رسیدن به آرامش، ایجاد پیوند درونی و… صورت می‌گیرد . مدیتیشن انواع مختلفی دارد از جمله: مدیتیشن تنفسی ،مدیتیشن خواب ،مدیتیشن آرامش اعصاب ،مدیتیشن برای افزایش تمرکز .
  • رقص و نقش آن در کاهش استرس و اضطراب:
    •  اگر بخواهیم در مورد بهترین دارو برای درمان استرس و اضطراب صحبت کنیم، باید بگوییم که رقصیدن بهترین راه است. زیرا رقصیدن تمام بدن شما را به حرکت وا می دارد و گوش دادن به موسیقی شاد یکی از بهترین راه ها برای درمان اضطراب و افسردگی است. علاوه بر ورزش، در حین رقصیدن نیز قدرت می گیرید و ذهن خود را بهبود می بخشید. انواع مختلفی از رقص وجود دارد و شما می توانید هر رقصی را که دوست دارید یاد بگیرید
  • شنا و نقش آن در کاهش استرس و اضطراب:
    • آب همیشه یکی از بهترین و آرامش بخش ترین عناصر در طبیعت است، به همین دلیل است که گوش دادن به صدای آب بسیار آرامش بخش است. شنا یکی از ورزش هایی است که به شما امکان می دهد در معرض این عنصر ارزشمند و آرامش بخش قرار بگیرید. با شنا علاوه بر بهبود وضعیت بدنی، آرامش زیادی نیز به دست خواهید آورد.

پس قبل از اینکه بیماری و استرس های کوچک شما تبدیل به حملات عصبی و حملات پانیک شوند، آنها را متوقف کنید. روش هایی مانند رقص و ورزش می تواند از استرس شما جلوگیری کرده و با آن مبارزه کند.

تاثیرات مثبت ورزش بر سلامت روانی

  • افزایش اعتماد به نفس
    • یکی از مهم‌ترین نقش‌های ورزش در کاهش استرس و اضطراب، القای حس خودکارآمدی و خود اعتمادی بالاتر است. با داشتن برنامه ورزشی ، شما ملزم به طراحی، تعیین و دستیابی به یک هدف خواهید شد.این هدف میتواند پنج دقیقه پیاده روی اضافه ، شنا در عمق بیشتر استخر یا… باشد.
  • مداومت و انضباط
    • ورزش به شما کمک می‌کند تا انضباط فردی و تمرکز را تقویت کرده و احساس ثبات روحی را به شما بیاموزد. تعیین اهداف و دستیابی به آن‌ها منجر به توانمندسازی بیشتر افراد خواهد شد درنتیجه این کامیابی میتواند به عنوان بخشی از رشد و انضباط شخصی به سایر جنبه‌های زندگی منتقل شود.
  • تنظیم هورمون‌ها
    • ورزش موجب کاهش ترشح هورمونهای استرس میشود
  • کنترل استرس
    • ورزش منظم کمک می‌کند تا شما از استرس دوری کرده و با ایجاد تعادل در سیستم عصبی احساس رضایتمندی داشته باشید
  • کاهش افسردگی
    • ورزش منظم می‌تواند به افزایش سطح سروتونین منجر شود و احساس شادی بیشتری را در فرد ایجاد کند
  • بالا بردن انرژی
    • فعالیت‌های ورزشی منجر به افزایش سطح انرژی و لذت در زندگی می‌شود
  • تقویت خواب
    • ورزش منظم به بهبود کیفیت خواب و به کاهش مشکلات خواب کمک می‌کند
  • تقویت خودآگاهی
    • انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، شما را به اندازه کافی به خودتان نزدیک می‌کند و موجب میشود که احساس خودآگاهی و تمرکز روانی داشته باشید.
  • ارتقای تمرکز
    • وقتی شما ورزش می‌کنید، بهبود در توانایی تمرکز و برنامه‌ریزی شما رخ می‌دهد

نتیجه:

و در پایان باید بدانید که ورزش به عنوان یک قرص برای درمان استرس و اضطراب عمل می کند و تاثیر بسیار مفیدی بر سلامت جسم و روح شما دارد. برای اینکه از عوارض داروهای شیمیایی دور باشید و بتوانید میزان استرس را در بدن خود کنترل کنید، باید ورزش کنید. ورزش را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی خود تبدیل کنید. به ورزش مانند خوردن نگاه کنید و از عادت بد تنبلی دوری کنید.
فواید ورزش در زندگی شما به قدری زیاد خواهد بود که اگر آنها را بدانید بدون هیچ تاخیری شروع به ورزش خواهید کرد. پزشکان معتقدند ورزش یکی از راه های مقابله با استرس و اضطراب است. بنابراین می توانید از این نعمتی که خداوند به شما داده است برای کمک به بهبود آرامش استفاده کنید.
درمان افسردگی و اضطراب ناشی از استرس های محیطی همیشه با ورزش امکان پذیر نیست. گاهی لازم است برای مقابله با این استرس ها به مشاوره خانواده مراجعه کنید. وقتی در تمام فعالیت های روزانه خود استرس و اضطراب را احساس می کنید، زندگی در حد اعتدال برای شما دشوار می شود. در این زمان نمی توانید تصمیم درستی بگیرید و از زندگی خود لذت ببرید. بنابراین مشاوره با یک مشاور یا روانشناس خانواده مجرب و مجرب می تواند در درمان افسردگی مفید و موثر باشد. مرکز مشاوره آفتاب شهر اصفهان با داشتن اساتید مجرب و با تجربه میتواند به شما در این زمینه کمک زیادی بکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *