راه های بهبود و درمان رابطه مادر و دختر

بسیاری از افراد رابطه مادر و دختر را به گونه های مختلف توصیف کرده اند و علم روانشناسی برای این رابطه ارزش قائل است و پیوسته در پی بهبود و تعمیق آن است. اما گاهی اتفاقاتی می افتد که این رابطه زیبا را متزلزل می کند. این موضوع تأثیر زیادی روی مادر ،دختر و حتی خانواده خواهد گذاشت. در چنین شرایطی باید مشکل را حل کرد و رابطه مادر و دختر را بهبود بخشید. روابط يک دختر با مادر مي تواند تأثير گذارترين رابطه در تمام زندگي او باشد و تمامی روابط او با ديگران حتي رابطه با همسرش را تحت تأثير قرار دهد.

رابطه بين مادر و دختر هم زمان با رشد دختر متحول مي شود و مادر بلوغ، نوجواني، جواني و تبديل شدن دختر خود را به يک زن مستقل تجربه مي کند. اين تغييرات مي تواند به اختلاف نظرهای کم يا زياد بين آن ها منتهی شود. این مقاله رابطه مادر و دختر را مورد بحث قرار می دهد و نکاتی را برای بهبود آن ارائه می دهد.. متخصصان کلینیک مشاوره آفتاب شهر اصفهان می توانند بهترین کمک و راهنما برای شمایی باشد که قصد نزدیک تر شدن به دختر خود را دارید و میخواهید نه تنها بهترین مادر بلکه ،یک دوست خوب هم برای دختر خود باشید.

روابط مادر و دختر و چگونگی بهبود آنها

برای مادر، دخترش دنیای اوست و برای یک دختر مادرش اولین و بهترین الگو، دوست و ستون قدرتش است .با بدنیا آمدن دختر،رابطه قوی و زیبایی میان مادر و دختر شکل میگیرد اما با بزرگتر شدن دختر رابطه مادر و دختر دچار یکسری تغییر میشود ولی احساس ناب مادر و دختری باقی می ماند.

برای شروع یك ارتباط خوب و درست ابتدا باید از ویژگی های شخصیت خود آگاه شوید و سپس بر اساس آن بررسی کنید که برای برقراری ارتباط خوب میان شما و دخترتان چه كارهایی می‌توانید انجام دهید.و در مرحله ی بعد باید متوجه شوید دخترتان دارای چه شخصیتی است. آیا درونگراست یا برونگرا؟ متاسفانه امروزه یكی از مهم‌ترین دلایلی كه باعث آسیب زدن به رابطه مادر و دختر می‌شود این است كه آنها از لحاظ شخصیتی با هم متفاوت هستند و به این علت مدام با یكدیگر جر و بحث و بگو‌مگو می‌كنند. اگر مادر اجتماعی و دخترخجالتی و کم رو است به این ترتیب مادر باید قبول كند كه شخصیت دخترش درونگراست. اما اگر به این نكته توجه نكند و مدام با او بگو مگو و بحث كند در نتیجه ارتباط خوب میان مادر و دختر دچار آسیب می‌شود. پس مادر باید به شخصیت دخترش احترام بگذارد و با او رفتار مهرآمیزی داشته باشد.
البته بهترین راه برای حل مشکلات و مسائل حل نشده بین مادر و دختر مراجعه به یک مشاور خانواده متخصص است . مشاوران با تجربه کلینیک آفتاب شهر، میتوانند در این زمینه همراه و راهنمای شما باشند و موجب اصلاح رابطه مادر-دختری شما شوند.

رابطه مادر و دختر در خانواده

مادران و دخترانشان حتی قبل از تولد با هم ارتباط دارند. تمام آن ماه‌هایی که با هم سپری می‌شوند، آغاز یک رابطه مادر و دختر گاه دشوار اما پربار است. مادران نقش مهمی در سلامت روان فرزندان خود دارند زیرا نیازهای اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را تأمین می کنند و با دختر خردسال خود پیوندی مطمئن ایجاد می کنند. دلبستگی یک پیوند عاطفی است که بین نوزاد و مراقب ایجاد می شود و کودکانی که وابستگی سالمی به مراقبان خود دارند، احتمالاً در آینده روابط پایدارتری خواهند داشت.

رفتار یک مادر با دختر نوجوانش

نوجوانی می تواند برای مادران و دختران سخت باشد. تربیت یک نوجوان بدون توجه به واکنش کودک، محیط، دوستان، بستگان، نیازها، روابط، بیرونی و محیطی دشوار و دشوار است. نوجوانان افزایش تستوسترون و استروژن را در مغز تجربه می کنند که بخشی از مغز را که احساسات را پردازش می کند مهار می کند. این الگوی شیمیایی در مغز دختر نوجوان شما او را مستعد درگیری، گریه، غم، عصبانیت و کناره گیری از خانواده می کند.
کشف هویت و محل تعلق نوجوانان برای نوجوانان غیرعادی نیست. این فرآیند به انرژی و تمرکز زیادی از آنها نیاز دارد و گاهی اوقات ممکن است احساس تحریک پذیری کنند. قابل درک است که این علائم می تواند زمان سختی برای رابطه مادر و دختر باشد. اما راهبردهای مقابله ای زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که یک رابطه سالم و شاد تا بزرگسالی برای هر دو زن ادامه می یابد.

روابط انسانی ممکن است پیچیده باشد و گاهی اتفاقاتی می افتد که افراد را از هم جدا می کند. زندگی می تواند حتی بر مهمترین پیوندها فشار وارد کند و رابطه مادر و دختر نیز از این قاعده مستثنی نیست.
گاهی اوقات اختلافات بین مادر و دختر آشتی ناپذیر است. در مواقع دیگر، خود کار، صبر و تلاش آگاهانه می تواند به شما کمک کند تا رابطه شکسته مادر و دختر و خودتان را بهبود بخشید و تقویت کنید. اما چرا رابطه مادر و دختر اینقدر مهم است؟

اهمیت رابطه مادر و دختر

بر اساس مطالعات روانشناسی و اظهارات روانشناس خانواده، رابطه مادر و دختر قویتر از سایر روابط والدین و فرزند است و این رابطه به زن کمک می کند تا هر رابطه دیگری را در زندگی خود ایجاد کند. بنابراین، برای هر زن یک رابطه ارزشمند است.
و یکی از این روابط است که ماهیت آن را تغییر می دهد. هر چه سال ها می گذرد، چالش های سخت تری به وجود می آید. این معمولاً ناشی از شکاف نسلی است. به عنوان مثال، مادران برای محافظت از دختران خود مرزهایی ایجاد می کنند و دختران علیه آنها شورش می کنند. پس جای تعجب نیست که مردم بگویند: مثل مادر، مثل دختر.
از آنجا که هر رابطه مادر و دختر منحصر به فرد است، رابطه بین این دو متفاوت خواهد بود. برخی از روابط مادر و دختر ممکن است از همان ابتدا یک رابطه دشوار داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با بزرگ شدن دختر به جاده ای پر از مشکل برسند. هر الگوی ناکارآمدی بین مادر و دختر می تواند این پیوند خاص را از بین ببرد. بنابراین در آن زمان است که اهمیت رابطه مادر و دختر خود را نشان می دهد. اما راه حل کجاست؟ چه راه هایی برای بهبود رابطه مادر و دختر وجود دارد؟

رفتار مادر با دختر جوان

رابطه یک دختر جوان با مادرش آموزنده ترین و قدرتمندترین رابطه در زندگی اوست، حتی اگر این رابطه در طول زمان تغییر کند. اغلب برای مادران دشوار است که بفهمند چقدر با والدینشان متفاوت هستند، حتی اگر دختر با خانواده خودش بزرگ شده باشد. دختران حتی می خواهند استقلال خود را توسعه دهند در حالی که هنوز رابطه خود را با مادر خود حفظ میکند.

استراتژی مهمی که در رابطه مادر و دختر به حل تعارضات میانشان کمک می کند

کوهن ، سندلر( 2007) به مادران توصیه می کنند :

سطح هیجانات خودتان را کنترل نمایید یعنی اینکه مادر بایستی بررسی کند که چقدر برای مواجهه آماده است و برانگیختگی هیجانی او دقیقا چقدر است ،حال اگر متوجه شود که از نظر هیجانی در سطح بالایی قرار دارد باید بداند که نمی تواند روشن بین و واقع گرایانه با دخترش گفتگو کند. بنابراین مادر باید خودش را ابتدا با روش هایی مثل یوگا،مراقبه،گوش دادن به موسیقی آرام کند واضطراب خود را کاهش دهد تا اینکه کنترل کاملی بر خودش داشته باشد سپس با فرزند صحبت نماید.تا رابطه مادر و دختر به خوبی برقرار شود.(در مقاله با ورزش اضطراب و افسردگی را کاهش دهید به این موضوع پرداخته شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد مییکنیم این مقاله را مطالعه نمایید) اما متاسفانه اغلب مادران به جای آرام کردن خود ناراحتی را برای همسر یا دوستانشان ابراز می کنند و این کار منجر به این می شود که دوباره موقعیت هیجانی را مرور کنند.

رابطه صمیمی مادر- دختری چگونه باید باشد؟

خیلی از مادران زمانی که فرزندانشان بزرگ می شوند، فراموش می‌کنند که اکثر مادران در دوران کودکی با بچه هایشان صمیمی هستند و آنها را در آغوش می‌کشند و نوازش می‌کنند اماوقتی فرزندانشان بزرگ میشوند تصور می‌کنند که وقتی بچه ها بزرگ شده اند، نباید چنین رابطه ای با هم داشته باشند. همین فاصله گرفتن و دوست نبودن با هم شکافی بین رابطه مادر و دختر ایجاد می‌کند که شاید سال ها هم نتوان آن را ترمیم کرد اما مطمئن باشید رابطه ها ترمیم شدنی است و نباید خانواده ها نگران باشند.

معمولا دخترها در دوران بلوغ به خاطر شرایط خاص جسمی و عاطفی که پیدا می‌کنند  ارتباط نزدیک تری با دوستانشان دارند،و به همین دلیل کمی از خانواده فاصله می‌گیرند و سعی میکنند که استقلال خود را در برابر اعضای خانواده نمایش دهند اما این باعث نمی شود که فکر کنید آنها به عشق و محبت پدر و مادر خود به ویژه مادراشان احتیاج ندارند، اتفاقا برعکس، در خانواده هایی که مادر اطلاع بهتری از شرایط جسمی و روانی دخترش دارد و به آن توجه می کند، رابطه مادر و دختر، رابطه ی عاطفی و خوبی باقی خواهد ماند.»

رابطه مادر و دختر،رابطه ای کاملا منحصر به فرد است، هر دختری روزی مادر می شود و هر مادری ، روزی دختر خانه پدرش بوده و بنابراین همه اینها تجربه شدنی است اما نکته حائز اهمیت دوران بلوغ است که مادران بتوانند هوشمندانه با تغییرات رفتاری دخترانشان برخورد کنند . مادران عزیز باید در نظر داشته باشند تمام خیال پردازی ها و رویاهای دخترانه ی امروز فرزندانتان را، شما هم در کودکی داشته اید، پس هرگز این را فراموش نکنید و حرف هایش را مورد تمسخر یا تهدید و طعنه قرار ندهید تا رابطه مادر و دختر آسیب نبیند و از شما دور نشود.»

موارد مهمی در رابطه مادر و دختر وجود دارد که باید از سوی مادران مورد توجه قرار بگیرد:

در رابطه مادری ـ دختری موارد مهمی وجود دارد که باید مادران به آن توجه کنند تا الگویی برای دخترانشان باشند و درآینده دختران بتوانند با فرزندان خود و همسرشان ارتباط درستی بگیرند . و باید این را بدانید که از یک دختر نوجوان انتظارنداشته باشید که مثل یک انسان بالغ رفتار کند، شما باید الگوی درست او باشید تا رسم زندگی را صحیح بیاموزد اما چطور:

در رابطه مادر و دختری مهم است که نیازهای دخترانه را بشناسید

هیچ کس بهتر از یک مادر نمی تواند در سنین مختلف نیازهای دخترش را بشناسد، از دوره کودکی که او را بزرگ کرده تا زمان نوجوانی و بلوغ و بزرگسالی . درنتیجه وقتی نیازها را شناختیم، توقعات و انتظارات را در همان سطح تنظیم می‌کنیم. مسئله دیگراین است که انتظارات و توقعات زیاد از دختران نداشته باشید مثلا از او انتظار نداشته باشید مثل شما رفتار کند یا مطابق میل شما فعالیت ها و علایقش را تنظیم کند. قطعا او یک انسان مجزا است و علایق و نیازهای مخصوص به خود را دارد که ممکن است با علایق و اهداف شما متفاوت باشد. مسئله این است که بدانید چطوراو را در همه سنین درک کنید باید با دوره کودکی، دخترتان کودکی کنید و با نوجوانی اش، نوجوانی.

در رابطه مادر و دختری مهم است که دخترتان را باور داشته باشید

از اطرافیان زیاد می شنویم که مادرها از دخترانشان انتقاد میکنند و مدام از چاقی یا لاغری دخترانشان شکوه می‌کنند و آنها را جلوی دیگران تحقیر میکنند.. این روش اشتباه است شما به عنوان یک مادر بهتر است که دخترتان را همان‌طور که هست قبول کنید و بدون مطرح کردن جلوی دیگران اگر عیب و ایرادی دارد بصورت کاملا خصوصی رفعش کنید تا او باورش را نسبت به شما و دنیای اطرافش از دست ندهد. دختری که در منزل پدری اعتماد به نفسش مناسب باشد، قطعا در آینده می‌تواند یک همسر خوب نیز باشد، چرا که خودش، اخلاق و رفتار، وزن، ظاهر و چهره اش را قبول دارد.

در رابطه مادر و دختری مهم است که اجازه انتقاد به دخترتان بدهید

گوش دادن به نیازهای همدیگر و اجازه دادن به انتقاد ، کلید حل خیلی از مشکلات رفتاری بین رابطه مادر و دختراست. اینکه ما بگوییم مادر یا پدر هستیم و دیگر کسی نباید حرفی بزند، اتفاقا زمینه دیکتاتوری در خانواده را تقویت می‌کند. شما باید اجازه ی صحبت به فرزندتان بدهید،اجازه دهید بتواند انتقاد داشته باشد و حتی گاهی بتواند قوانین را زیر سوال ببرد اما بتوانید او را متقاعد کنید. دختری که در خانه نتواند انتقاد کند وحرف دلش را بزند، ممکن است سفره دلش را بیرون از خانه پهن کند، جایی که اشتباهاتی مرتکب شود..

توصیه میشود مادران درباره عواطف، احساسات و نیازهای درونی دخترشان با آنها صحبت کنند، ساعت‌ها پای رویاپردازی های دخترانه شان بنشینند و آنها را درک کنند. نباید با جر و بحث و دعوا دنیای شیرین و رنگارنگ دخترانه شان را تلخ و به رابطه مادر و دختری آسیب زد. دختر ها وقتی در مدرسه دچار استرس می شوند و با کسی درگیرند و یا زمانی که نیاز دارند احساساتشان را بیان کنند احتیاج دارند برای آرام شدن به آغوش پر محبت مادرشان پناه ببرند .

البته توصیه میشود برای اینکه دختران مستقل تربیت شوند بهتر است اجازه دهید که کارهایشان را خودشان انجام دهند،شغلشان را خودشان انتخاب کنند و رشته تحصیلی شان طبق خواست و علاقه شان باشد. 

نکات نهایی برای صمیمت در رابطه مادر و دختری:

  • در رابطه مادر و دختری برای هم وقت بگذارید
    • برای صمیمت بیشترمیان دختران و مادران بهتر است با هم وقت بگذرانند. روزها یا ساعت هایی در هفته را برای وقت گذراندن باهم اختصاص دهید تا لحظات شیرینی خلق کنید حتی اگر آن خوردن یک چای صمیمی و لذت بخش باشد که در کنارش از هر دری باهم صحبت کنید.
  • در رابطه مادر و دختری بدانید مادر یا دخترتان از چه چیزی خوشش می آید
    • نیازهای هم را بدانید و به فعالیت های یکدیگر احترام بگذارید .مثلا اگر فرزندتان اهل مطالعه است، او را تشویق کنید گاهی با هم کتاب بخوانید یا تلویزیون ببنید به او برای علایقش طعنه نزنید یا تهدیدش نکنید که اگر مثلا به کوهنوردی برود، او را در خانه راه نمی دهید یا اینکه دوستش ندارید، سعی کنید شما هم علایق طرف مقابلتان را تجربه کنید.
  • در رابطه مادر و دختری با هم خرید بروید
    • یکی از علایق زنانه خرید کردن است که مادر و دختر را می تواند به هم نزدیک کند. گاهی اوقات دیده می شود که در خانواده هایی مادر یا دختر اصلا نمی‌دانند طرف مقابلشان چه چیز دوست دارد و از چه نوع لباسی خوشش می آید این یعنی هیچوقت با هم خرید نرفته اند حتی میتوانید در لباس خریدن با یکدیگر مشورت نمایید و از سلیقه اش تعریف کنید البته اجازه هم دهید که به سبک خودش پیش برود و سلیقه تان را تحمیل نکنید  . اجازه ی انتخاب به اوبدهید.
  • در رابطه مادر و دختری یک کار مشترک باهم انجام دهید
    • برای مثال پارک، رستوران، موزه، دریا ، آشپزی یا هر چیز دیگری برای انجام یک کار مشترک با هم وجود دارد
  • در رابطه مادر و دختری به او ثابت کنید که دوستش دارید
    • نشان دادن علاقه و دوست داشتن مهمترین کاری است که می توان انجام داد، همه این کارهای کوچکی که به آن اشاره کردیم گویای این است که برای دختر یا مادرتان ارزش قائلید و به او علاقه دارید اما باید بصورت مستقیم هم ازاحساس تان با او صحبت کنید، . گاهی به او بگویید که نیاز به صحبت با یکدیگردارید . در مقابل شما هم به حرف های او گوش دهید. چه ایرادی دارد گاهی از هم کمک بگیرید، وقتی به مشکلی برخوردید، وقتی اعصابتان بهم ریخته یا هر چیز دیگری که شما را ناراحت می کند ونیاز دارید که مورد شنیدن قرار بگیرید یا به شما کمک شود.

چند توصیه به مادران :

مادران بهتر است در دوره بلوغ:

  • فرزندشان را با دیگر دختران مقایسه نکنند،
  • همدیگر را تحقیر نکنند،
  • کنترل بیش از حد و وسواس گونه نسبت به دخترشان نداشته باشند،
  • به دخترشان مسئولیت واگذار کنند
  • فضای خانه را امن و پر از آرامش کنند.

و در نهایت مهمترین کار این است که موفقیت های یکدیگر را تشویق کنید و جشن بگیرید. موجب دلگرمی و انگیزه برای یکدیگر باشید، به هم افتخار کنید و از هم تعریف کنید و از جملات منفی نسبت به هم استفاده نکنید.

نتیجه:

همدلی را تحت هر شرایطی فرو نگذارید تا رابطه تان قوی تر شود، خود را جای او بگذارید. شما هم زمانی دختر جوانی بودید که کسی حرفتان را نمی فهمید. بنابراین سعی کنید احساسات او را از تجربیات جدیدی که کسب کرده، درک کنید، گاهی بدون دلیل به او سر بزنید. او را در آغوش بگیرید، هدیه کوچکی بخرید و مانند یکی از بهترین دوستانتان با او رفتار کنید، دخترتان را به جمعی که دوست دارد دعوت کنید و اجازه بدهید از جمع دوستان شما لذت ببرد، یک لبخند و آغوش گرم گاه معادل صدها کلمه به تقویت روابط می انجامد. آن را از دخترتان دریغ نکنید. خانم ها پس از مادر شدن باید دقت کنند که دیگر یک طرفه به مسائل نگاه نکنند، دیدگاه فرزند خود را درک کنند و او را تحسین کنند سعی کنند فردی با اعتماد به نفس تربیت کنند تا اضطراب کمتری در جامعه داشته باشد و حس ارزشمندی خود را حفظ کند و ثابت قدم باشد و در نهایت مادرانی که نمی توانند این رابطه مادر و دختری را با وجود همه مباحث مطرح شده بهبود بدهند، می توانند به یک مشاور خوب مراجعه کنند. کلینیک مشاوره آفتاب شهر اصفهان با داشتن مشاورانی مجرب و کار بلد میتواند شما را برای داشتن ارتباط صمیمی مادر- دختری راهنمایی و همراهی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *